درسی برای زندگی: رهایی از سوء ظن

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ » حجرات/12


ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مکنید و بعضى از شما غیبت بعضى نکند آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن کراهت دارید [پس] از خدا بترسید که خدا توبه‏پذیر مهربان است

نکات آیه

ایمان ، تعهّدآور است و باید از یک‏سرى افکار و اعمال دورى نماید. «یا ایّها الّذین آمنوا اجتنبوا...» (ایمان، با سوءظن و تجسّس و غیبت سازگار نیست.)

- براى دورى از گناهان حتمى، باید از گناهان احتمالى اجتناب کنیم. (بنابراین از آنجایى که برخى گمان‏ها گناه است ، باید از بسیارى گمان‏ها، دورى کنیم.) « اجتنبوا کثیراً... انّ بعض الظن اثم » در جامعه ‏ى ایمانى، اصل بر اعتماد، کرامت و برائت انسان‏ها است.

- «انّ بعض الظن اثم» براى جلوگیرى از غیبت باید زمینه ‏هاى غیبت را مسدود کرد. (راه ورود به غیبت: 1- اوّل سوء ظن 2- سپس پیگیرى 3- تجسّس است، لذا قرآن به همان ترتیب نهى کرده است.) «اجتنبوا کثیراً من الظن... لاتجسسوا ولا یغتب».

- گناه: گرچه در ظاهر شیرین و دلنشین است، ولى در دید باطنى و ملکوتى، خباثت و تنفّرآور است. «یأکل لحم اخیه میتاً» (باطن غیبت، خوردن گوشت مرده است و درباره هیچ گناهى این نوع تعبیر بکار نرفته است.)

- غیبت و بدگویى از دیگران حرام است، از هر سنّ و نژاد و مقامى که باشد.«لایغتب...» («احدکم» شامل کوچک و بزرگ، مشهور و گمنام، عالم و جاهل، زن و مرد و... میشود.)

* همان گونه که مرده قدرت دفاع از خود را ندارد، شخصى که مورد غیبت قرار گرفته نیز چنین است، چون حاضر نیست، قدرت دفاع ندارد. «میتاً» .

- غیبت کردن، نوعى درّندگى است. «یأکل لحم اخیه میتاً»

- غیبت، با تقوا سازگارى ندارد. «لایغتب... واتّقوا اللَّه»

- در اسلام بن‏بست وجود ندارد، با توبه میتوان گناه گذشته را جبران کرد. «لایغتب... ان اللَّه توّاب رحیم»

- توبه پذیرى خداوند، جلوه‏اى از رحمت اوست. «توّاب رحیم»


و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین